
Z inicjatywy Stowarzyszenia Na Tak ukazała się książka pod redakcją Andreasa D. Frölicha pt. EDUKACJA BAZALNA Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością.
Książka poświęcona jest konceptowi stymulacji bazalnej, której głównym założeniem jest towarzyszenie dziecku w rozwoju, wspieranie go w poznawaniu i doświadczaniu otaczającej rzeczywistości. Nie chodzi tu o bierne przekazywanie wiedzy od nauczyciela do ucznia, ale o jej wspólne szukanie, nabywanie i utrwalanie.
Andreas D. Fröhlich i współautorzy nie tylko szczegółowo charakteryzują zasady stymulacji bazalnej, ale przede wszystkim dokładnie pokazują, jak prowadzić ją na co dzień. Tłumaczą, jak planować zajęcia, jak wyznaczać i osiągać realne cele oraz jak wychowywać i przekazywać wartości. Dzielą się również wieloma propozycjami zajęć edukacyjnych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Opisywana przez nich metoda zyskała już uznanie specjalistów zachodnich, w Polsce zaś z każdym dniem zdobywa nowych zwolenników, którzy w swojej codziennej pracy przekonują się o jej skuteczności. Niniejsza książka będzie dla nich nieocenionym wsparciem.
Wydawcą książki jest Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Redakcję merytoryczną prowadziły: Katarzyna Klimek-Markowicz (Stowarzyszenie Na Tak) oraz Danuta Kopeć (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu). Patronat medialny nad książką, obok Stowarzyszenia Na Tak, objęła „Integracja” i portal Niepelnosprawni.pl.
Książkę można nabyć na stronie wydawcy.
Andreas D. Frölich – do 2006 roku profesor na Wydziale Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Koblenz-Landau. Od 1972 roku pracuje w centrum rehabilitacji Reha-Westpfalz z dziećmi z głęboką fizyczną i wieloraką niepełnosprawnością. Wraz ze współpracownikami stworzył metodę stymulacji bazalnej. Jest autorem licznych publikacji na ten temat, przełożonych na wiele języków. W swoich tekstach i wykładach porusza najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania osób z głębokimi upośledzeniami.
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego
Danuta Kopeć
Na początek: pedagogika – w pełni bazalnie
Andreas Fröhlich
Rozdział 1
W tobie ja
Miriam Weisz
Rozdział 2
Poznawanie własnego ciała
Helga Schlichting
Rozdział 3
Treści kształcenia a głęboka niepełnosprawność – proces planowania zajęć
Sören Bauersfeld
Rozdział 4
Przekazywanie wartości osobom z głęboką wieloraką niepełnosprawnością – rozważania na temat wychowania bazalnego
Lars Mohr
Rozdział 5
Podmiot szczególny i wartościowy – zajęcia w grupie heterogenicznej
Angela Simon
Rozdział 6
Wiktor – niewidome dziecko odkrywa świat
Heike Schäfer
Rozdział 7
Ambitne treści edukacyjne na zajęciach z uczniami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością – opis doświadczeń
Sabine Knoblauch
Rozdział 8
Poznawanie świata: „Jedzie pociąg z daleka...”
Marion Wieczorek
Rozdział 9
Kto tu kogo wychowuje?
Lilli Pohl
Rozdział 10
Szum lasu
Andreas Fröhlich
Rozdział 11
„Parostatkiem w wielki rejs”
Annette Damag
Rozdział 12
Propozycje kształcenia dla dorosłych z głęboką niepełnosprawnością realizowane w ich miejscu zamieszkania
Kathirn Mohr
Na koniec: jeszcze raz bazalnie
Andreas Fröhlich