Prof. dr Wolfgang Lamers
Uczestnictwo osób z głęboką niepełnosprawnością w życiu codziennym, pracy i kulturze - Teilhabe an Alltag, Arbeit und Kultur von Menschen mit schwerer Behinderung
Profesor Wolfgang Lamers to wybitny niemiecki pedagog specjalny. Na początku kariery naukowej związany z Wydziałem Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu w Kolonii, w latach 1998 - 2011 sprawował funkcję kierownika Instytutu Pedagogiki Specjalnej i Pedagogiki Osób z Niepełnosprawnościami Sprzężonymi Uniwersytetu Pedagogicznego w Heidelbergu. Od roku 2011 do 2019 kierował Zakładem Pedagogiki Osób z Głębszą Niepełnosprawnością Intelektualną Instytutu Wiedzy o Rehabilitacji Uniwersytetu im. Humboldta w Berlinie. Autor licznych monografii i artykułów naukowych.
Zainteresowania badawcze prof. Lamersa lokują się w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Wraz ze swoimi współpracownikami dokonał adaptacji koncepcji edukacji formalnej i materialnej wybitnego niemieckiego dydaktyka Wolfganga Klafki do pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - metoda Bildung mit ForMat. Metoda ta umożliwia wprowadzenie osoby z niepełnosprawnością intelektualną do szeroko rozumianej kultury i stwarza możliwości pełnego w niej uczestnictwa. Jest ona z powodzeniem stosowana w pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim i głębszym przez niemieckich pedagogów specjalnych. Prof. Lamers jest również autorem modelu przygotowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną do pracy zawodowej oraz wspierania ich w miejscu pracy. Model ten znajduje swoje zastosowanie w praktyce pedagogicznej i rehabilitacyjnej na terenie Niemiec.
Abstrakt:
W swoim wystąpieniu przedstawię najnowszy projekt badawczy, realizowany w Instytucie Nauk o Rehabilitacji Uniwersytetu Humboldta w Berlinie. Uczestnikami projektu są również pracownicy Uniwersytetu Pedagogicznego w Heidelbergu oraz pracownicy placówek dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, w których projekt jest wdrażany w życie.
Celem projektu jest zapewnienie wsparcia współpracownikom osób z niepełnosprawnością intelektualną, pozwalające im na zagwarantowanie dorosłym osobom z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością możliwości rozwoju i samospełnienia oraz udziału w możliwie wielu sferach życia.
W odpowiedzi na pytanie, czego potrzebują dorosłe osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną do prowadzenia satysfakcjonującego życia, opracowujemy materiały, które będzie można wykorzystać w trakcie procesu kwalifikacji pracowników. Odnoszą się one do wiedzy z zakresu antropologii, pedagogiki, psychologii. Zawierają zarówno informacje dotyczące metod wspierania, jak również metodyczno-dydaktyczne know-how z zakresu przygotowywania ofert pracy (cele merytoryczne, metody, refleksje, etc.). Dzięki przygotowanym przez nas materiałom, przyszli pracodawcy i współpracownicy osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, osoby o różnych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, nabędą kompetencje konieczne do tworzenia ofert pracy możliwie najlepiej dopasowanych do wysoce zindywidualizowanych potrzeb osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością.
Prezentacja projektu ilustrowana będzie filmami i praktycznymi przykładami.
Prof. dr Matthias Zündel
Koncepcja stymulacji bazalnej w pielęgnacji - Das Konzept Basale Stimulation in der Pflege
Prof. dr Matthias Zündel jest cenionym w Niemczech specjalistą, profesorem Zarządzania Zdrowiem i Pielęgnacją. W 2009 roku objął posadę w Evangelische Hochschule w Berlinie, jako najmłodszy w Niemczech naukowiec zajmujący się problematyką pielęgniarstwa. Podczas swojego pobytu na tym uniwersytecie powołał do życia nowy kierunek studiów licencjackich - położnictwo. W latach 2011–2014 sprawował funkcję kierownika tych studiów.
W 2014 roku przeniósł się na uniwersytet w Bremie, gdzie otworzył kolejny kierunek studiów licencjackich - międzynarodowe studia licencjackie z pielęgniarstwa, które rozpoczną się w semestrze zimowym 2019/2020.
Od 2011 roku prof. dr Matthias Zündel jest członkiem rady doradczej Międzynarodowego Stowarzyszenia Stymulacji Bazalnej. W 2019 r. we współpracy z prof. dr Andreasem Fröhlichem i dr Larsem Mohrem opublikował „Przewodnik po stymulacji bazalnej”, który podsumowuje aktualny stan wiedzy na temat stymulacji bazalnej. Edukuje również rodziny chorych w zakresie stymulacji bazalnej. Doradztwo to refundowane jest w Niemczech w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Prof. dr Zündel aktywnie propaguje koncepcję stymulacji bazalnej i stale pracuje nad jej udoskonalaniem. Obok stymulacji bazalnej koncentruje się przede wszystkim na szkoleniu rodzin w zakresie opieki nad bliskimi, a także na problematyce cyfryzacji w pielęgniarstwie.
Abstrakt:
W swoim wykładzie przedstawię zastosowanie koncepcji stymulacji bazalnej w obszarze pielęgnacji. Pierwotnie, jak powszechnie wiadomo, koncepcja ta została opracowana przez profesora Andreasa Fröhlicha na potrzeby pedagogiki specjalnej. W wyniku współpracy profesora Andresa Fröhlicha z profesor Christel Bienstein została ona przeniesiona na grunt pielęgnacji.
Swój wykład rozpocznę od przedstawienia podstawowych założeń koncepcji i jej znaczenia w pielęgnacji, odwołując się do fundamentalnych praw człowieka, które należy mieć zawsze na uwadze w odniesieniu do adresata stymulacji bazalnej. Po zaprezentowaniu istoty koncepcji przejdę do omówienia przykładów jej zastosowania w różnych obszarach pielęgnacji. Przedstawię, w jaki sposób osoby zajmujące się pielęgnacją włączają stymulację bazalną w nurt swojej codziennej pracy.
W ostatniej części wykładu omówię najnowszy stan prac nad implementacją metody. Przedstawię również możliwości i wyzwania nieodłącznie związane z realizacją tej koncepcji w praktyce.
dr Grzegorz Biliński
Głęboka niepełnosprawność okiem specjalisty w świetle ICF, czyli jak trudne problemy opisać i jednocześnie dobrać terapię?
Fizjoterapeuta od 2003 roku, wykładowca akademicki od 2014 roku, doktor i specjalista fizjoterapii. Od początku pracy związany z osobami z głęboką niepełnosprawnością, w tym porażeniem mózgowym oraz z rehabilitacją osób w „śpiączce”. Pracę fizjoterapeuty rozpoczynał w ZAZ Fundacji Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu. W 2006 podjął pracę w Wojewódzkim Centrum Medycznym w Opolu na Oddziale Kardiologicznym. Z uwagi na doświadczenie i wiedzę wielokrotnie prowadził terapię i konsultował chorych na oddziałach Intensywnej Opieki Medycznej. Ze względu na nowatorskie podejście oraz spektakularne efekty w pracy z pacjentami w śpiączce otrzymywał prośby o pomoc w różnych przypadkach w całym kraju.
Prowadził cieszące się bardzo dużą popularnością zajęcia kliniczne na wydziałach Fizjoterapii Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej oraz Politechniki Opolskiej. Autor wielu publikacji naukowych i projektów badawczych. W 2015 roku obronił pracę doktorską na wrocławskiej AWF. Ukończył również szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie fizjoterapii.
Jest międzynarodowym terapeutą Bobath, asystentem Stymulacji Bazalnej oraz terapeutą PNF, absolwentem kursów terapii manualnej, terapii Kranio-Sakralnej, PRI, Kinesiology Taping a także instruktorem Aktywnej Rehabilitacji. Stworzył autorski kurs o Podnoszeniu, przemieszczaniu i układaniu chorych, będący hybrydą technik prezentowanych w konceptach Bobath, PNF, Stymulacji Bazalnej i opartą o wieloletnią praktykę kliniczną w pracy z pacjentami po uszkodzeniach mózgu i obwodowego układu nerwowego.
Przewodniczący opolskiej WRDsON w latach 2017-2020, prezes i współzałożyciel Opolskiego Stowarzyszenia Rehabilitacji, Członek Krajowej Rady Fizjoterapeutów, wielonarodowej grupy MWBA Basale Stimulation oraz IPNFA Poland.
Szczęśliwy mąż i ojciec Piotrusia i Hani…
Abstrakt:
Wiele osób - laików i profesjonalistów - zadaje sobie coraz częściej pytania, czy intensywna profesjonalizacja w dziedzinie opieki zdrowotnej, jaką obserwujemy w ostatnim dwudziestoleciu, nie spowodowała w pewnym stopniu ubezwłasnowolnienia rodziny i utraty jej podstawowych funkcji. Rodzina, opiekunowie i terapeuci traktują siebie nawzajem jako konkurencję, a niepełnosprawny znajduje się w centrum ich rozgrywek. Osoba z niepełnosprawnością może stawać się dla tych dwóch grup wyzwaniem, ale i obciążeniem. Czasami klasyczna terapia nie daje oczekiwanych efektów i w proces rehabilitacji trzeba dodatkowo włożyć wiele pracy, empatii i miłości. Bywa, że uzyskane rezultaty i tak nie rekompensują wysiłku personelu, czy rodziny. Osoba z niepełnosprawnością tonie w morzu dogmatów praktyczno-teoretycznych lub filozoficznych.
Udział interdyscyplinarnego zespołu rehabilitacyjnego w prowadzeniu pacjenta jest niezwykle ważny i w odróżnieniu od innych specjalności, w medycynie traktowanych wybiórczo, może mieć ogromny wpływ na końcowy efekt leczenia. W kontekście myślenia o niepełnosprawności, jak i procesie terapeutycznym, możemy sięgnąć po klasyfikację ICF. Opisuje ona zarówno ograniczenia, jak i możliwości osoby z niepełnosprawnością. Nie wyjaśnia natomiast, w jaki sposób należy działać i po jakie narzędzia sięgać, by poprawić zdrowie i jakość życia pacjenta. Tutaj musimy kierować się własnym doświadczeniem, twardymi kompetencjami oraz umiejętną współpracą. Okiem specjalisty ICF, klinicysty i naukowca przedstawię zaledwie „kroplę” tego, z czym się spotykam w codziennej pracy zawodowej. Pokażę, w jaki sposób próbuję opisywać problemy i znajdować wspólne rozwiązania razem z ekspertami innych specjalności.
mgr Katarzyna Klimek-Markowicz
Budowanie współpracy z rodzicami osób z głębszą, wieloraka niepełnosprawnością z wykorzystaniem Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach
Mgr pedagogiki specjalnej, mgr psychologii klinicznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na początku praktyki pracowała w obszarze neuropsychologii. Doświadczeniami z tej dziedziny podzieliła się w książce „Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”. Założycielka i pierwsza dyrektorka Społecznej Szkoły Podstawowej Zakątek dla dzieci i młodzieży z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Obecnie psycholog i doradca metodyczny w tej placówce. Certyfikowana trenerka metody wideotreningu komunikacji, rekomendowana specjalistka w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej, członkini Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. W obecnej pracy szeroko stosuje podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.
Abstrakt:
Podczas wystąpienia zaprezentuję autorski model budowania współpracy z rodzicami z wykorzystaniem Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. W modelu tym specjalista ma za zadanie od początku interakcji świadomie wpływać na kształt relacji z opiekunami ucznia/uczestnika/podopiecznego i w ten sposób zapobiegać powstawaniu sytuacji konfliktowych. Jest to tym istotniejsze, że zapewnienie dobrostanu i terapia osób z głębszą, wieloraka niepełnosprawnością wymagają dobrej współpracy wszystkich zajmujących się nimi osób.
Przedstawię kolejne kroki budowania współpracy – od pracy nad własną postawą i oczekiwaniami wobec rodzica/innych członków zespołu poprzez kolejne poziomy. Omówię kwestię motywowania rodziców do współpracy, jak również postępowanie interwencyjne i rolę interwenta. Zaprezentuję techniki zaadoptowane na potrzeby omawianego zagadnienia, wypracowane i zweryfikowane w codziennym funkcjonowaniu Społecznej Szkoły Podstawowej „Zakątek”, która specjalizuje się w opiece, terapii i edukacji osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością.
mgr Maciej Baraniewicz
Standardy opieki w edukacji i terapii osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością
Pedagog specjalny, psycholog. Ponad dwadzieścia lat pracuje z uczniami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością w Zespole Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie. Kreator innowacyjnego podejścia do edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością umysłową opartym na planowaniu, konstruowaniu i wykorzystywaniu przystosowań. Propagator idei przewagi edukacji nad opieką i terapią w pracy z tą grupą uczniów. Pomysłodawca i realizator projektu „Ojcowie dzieciom”, poświęconego konstruowaniu pomocy edukacyjnych przez ojców dzieci z niepełnosprawnością. Obecnie główne nurty jego zainteresowań i dociekań w odniesieniu do edukacji uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością to: wpływ temperamentu na sposób zaspokojenia potrzeb (samoregulacja, zachowania nietypowe), standardy edukacji, jakość życia, przystosowana aktywność poznawcza. Od 1998 roku prowadzi szkolenia z zakresu diagnozy, edukacji i terapii uczniów głęboką niepełnosprawnością umysłową. W dorobku kilkadziesiąt szkoleń, konferencji i publikacji z w/w zakresu w kraju i za granicą.
Abstrakt:
Opieka, edukacja i terapia to nierozłączna triada oddziaływań mających zapewnić maksymalne wsparcie i rozwój osoby z wieloraką niepełnosprawnością. Ich znaczenie jest równoważne, a skuteczność w każdym obszarze wzajemnie uzależniona. Rodzi się pytanie, w jaki sposób ustalić właściwe proporcje pomiędzy opieką, edukacją i terapią, aby stanowiły adekwatne wsparcie, a nie formę zastępczych oddziaływań.
Osoba z głęboką wieloraką niepełnosprawnością bywa zależna od innych we wszystkich aspektach życia, również w tych, w których mogłaby przejawiać niezależność i samodzielność. Aby tak się nie stało, opieka którą jest otaczana musi spełniać standardy przeciwdziałające uprzedmiotowieniu, umożliwiać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny oraz zapobiegać obniżaniu jakości życia. Osoba z takim poziomem zależności rodzi się z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, sensoryczną… Nieodpowiednie oddziaływania (opiekuńcze) mogą doprowadzić do pojawiania się różnych form niepełnosprawności nabytej.
Podczas wystąpienia przedstawię miejsce i rolę opieki w triadzie z edukacją i terapią oraz zaprezentuję standardy opieki realizowane w ZSS 11 w Krakowie.
Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…
Polityka plików Cookies
Czym jest plik Cookie?
Pliki Cookie to niewielkie pliki tekstowe przechowywane na urządzeniu końcowym Użytkownika (komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie, smartfonie etc).
Tworzone są przez Twoją przeglądarkę internetową i przechowują ustawienia i informacje potrzebne (a często niezbędne) do prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego. Przy kolejnych odwiedzinach serwisu z tego samego urządzenia przeglądarka może sprawdzić, czy istnieją pliki cookies przechowujące ważne informacje i przesłać je ponownie do odwiedzanej witryny, która wcześniej zapisała ciasteczko w Twoim urządzeniu. Witryna w ten sposób może rozpoznać, że użytkownik odwiedził ją wcześniej i np. dopasować prezentowaną treść do odbiorcy.
Zalety plików Cookie
Pliki cookie ułatwiają użytkownikowi korzystanie z wcześniej odwiedzanych przez niego stron internetowych. Jeśli użytkownik korzysta z tego samego urządzenia i przeglądarki co wcześniej, umożliwia to zapamiętanie jego preferencji i pozwala odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. Pliki cookies pozwalają tworzyć statystyki, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy korzystają ze strony internetowej, a to skolei pozwala na ulepszanie jej struktury i zawartości. Pozwalają również na utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki temu każda kolejna podstrona serwisu nie wymaga ponownego logowania.
Kontrolowanie i usuwanie plików Cookie
Użytkownik w dowolnym momencie może zmieniać sposób korzystania z plików cookies. Większość przeglądarek oferuje możliwość akceptowania lub odrzucania wszystkich plików cookie, akceptowania tylko niektórych rodzajów albo informowania użytkownika za każdym razem, gdy strona internetowa próbuje je zapisać. Użytkownik może również z łatwością usuwać pliki cookie, które zostały już zapisane na urządzeniu przez przeglądarkę. Możliwości zarządzania i usuwania plików cookie różnią się w zależności od używanej przeglądarki. Wszystkie niezbędne informacje Użytkownik może znaleźć wykorzystując funkcję Pomoc w swojej przeglądarce lub odwiedzając stronę internetową http://www.aboutcookies.org/, na której wyjaśniono, jak kontrolować i usuwać pliki cookie w najpopularniejszych przeglądarkach. Pamiętaj, że zablokowanie wszystkich ciasteczek może spowodować trudności w działaniu lub zupełnie uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności strony.
Jakie pliki Cookie wykorzystuje witryna?
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które można podzielić w następujący sposób:
Jak zmienić ustawienia plików Cookie w Twojej przeglądarce?
Informacje dotyczące zmiany ustawień plików cookies w poszczególnych przeglądarkach dostępne są na poniższych stronach
Informacje dla urządzeń mobilnych dostępne są na poniższych stronach: