Wywiad z Danem Hansonem, Dyrektorem Sprzedaży firmy Attainment Company.
Już w grudniu w Polsce organizowana jest konferencja pt. „Porozumiewam się, więc jestem”. Attainment Company jest jednym ze sponsorów tego wydarzenia. Jak rozumiecie tytuł tej konferencji?
Dan Hanson: Życie bez komunikacji to izolacja. Możliwość porozumiewania się daje ludziom życie w połączeniu ze światem, życie, w którym egzystencja, myśli i uczucia są włączone w społeczność.
Cykl konferencji „Spotkania Na Tak”, w ramach którego organizowana jest konferencja w Polsce, jest poświęcony podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Podczas corocznych spotkań prelegenci z całego świata mówią o tym, jak ważne jest wspieranie samodzielności i komunikacji osób niepełnosprawnych, bo są to dwa filary, na których opiera się podmiotowość człowieka. Czy Państwo myślicie podobnie? A może dodalibyście jakiś filar?
DH: Zgadzamy się z tymi poglądami. Społeczeństwo zbyt łatwo ignoruje osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Im więcej tych osób posiądzie umiejętności prowadzące do niezależności, tym wcześniej będą postrzegane jako wartościowi członkowie społeczności. Najważniejsza umiejętność niezbędna do samodzielności to skuteczna komunikacja.
W jaki sposób produkty Państwa firmy wspierają podmiotowość/niezależność osób z niepełnosprawnością intelektualną?
DH: Attainment Company tworzy produkty wspomagające nauczycieli, rodziców, terapeutów i osoby niepełnosprawne w osiąganiu przez te ostatnie samodzielności w komunikacji, codziennych aktywnościach, umiejętnościach społecznych i zawodowych od roku 1979. Ponadto zatrudniamy osoby z niepełnosprawnościami takimi jak: autyzm, zespół Downa, opóźnienia rozwojowe, intelektualna, pomagając tym pracownikom w zdobywaniu pewności siebie, godności i niezależności.
Jaka idea przyświecała Państwu przy podejmowaniu decyzji o zajęciu się specjalistycznym sprzętem dla osób ze szczególnymi potrzebami, co w efekcie doprowadziło, że jesteście ważnym podmiotem na tym polu? Mówiąc krótko: dlaczego robicie to, co robicie?
DH: W latach siedemdziesiątych XX wieku osoby z głębokimi niepełnosprawnościami intelektualnymi były w najlepszym wypadku „zaopiekowane”. Bardzo mało myślano o tym, jak im pomóc w zdobyciu umiejętności i rozwijaniu zdolności. Dla tych, którzy chcieli pomóc im w zdobyciu umiejętności brak było zasobów narzędzi. Wielkie firmy technologiczne zajmujące się edukacją ignorowały osoby z głębokimi niepełnosprawnościami ponieważ uważały, że są zbyt małym „rynkiem”. Don Bastian, założyciel i Prezes Zarządu Attainment Company pracował z osobami z głębokimi niepełnosprawnościami i wiedział, że mogłyby one zrobić i osiągnąć więcej, o ile otrzymają odpowiednio dla siebie skonstruowane narzędzia. Było dla niego jasne, że ktoś musi skonstruować i wykonać praktyczne i dostępne urządzenia i materiały pomocne osobom ze znacznymi niepełnosprawnościami, w osiąganiu umiejętności i niezależności. W 1979 roku zaczął produkować wymyślone przez siebie produkty, tworząc firmę Attainment Company, a potem w ciągu trzech lat zatrudnił kolejnych ekspertów w różnych specjalnościach w celu stworzenia następnych produktów.
Do jakiej grupy odbiorców kierowana jest oferta Państwa firmy (dzieci/dorośli, stopień niepełnosprawności)? Czy dzielicie rynek według wieku, rodzaju niepełnosprawności czy innych okoliczności?
DH: Produkty Attainment Company są tworzone głównie dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i trudnościami w komunikowaniu się. Wiele z nich skupia się na umiejętnościach zdobywanych przez dzieci, ale zwracamy baczną uwagę na to, aby były odpowiednie również dla dorosłych uczących się (czasami powtórnie) podstawowych umiejętności, prezentując je jako „neutralne wiekowo”.
Dziękujemy bardzo i życzymy dalszego rozwoju i nowych, innowacyjnych produktów dla osób niepełnosprawnych.